tisdag 25 april 2017

Fröknäcke


ALLA bakar numera fröknäcke och det inkluderar mig.
Det går åt fasligt fort på jobbet, så jag lägger upp mitt recept så att jag själv kommer ihåg det! :-D

1 dl majsmjöl
1 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
0,5 dl hela linfrön
1 tsk salt (i degen)
(1 msk riven parmesan om du vill)
0,5 dl olivolja
2 dl kokande vatten

1/2 tsk salt ( degen) gärna salt med lite god smak, t.ex. parmesan eller dyl



Tips: Du kan även lägga till ½ dl svart sesam för att variera lite.


Ställ ugnen på 150 grader (varmluft).
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Häll i oljan och vattnet och låt degen svälla i 15 minuter.
Bred ut degen tunt på en ugnsplåt täckt med bakpapper (jag använder en slickepott)
Salta ovanpå degen.
Ställ in i ugnen i ca 55 minuter.
Klart!


En underbar smaksättare köpt på Hilke Indesign. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar